söndag 17 november 2013

Vinterstädning och pyssel på uteplatsen

Igår var det äntligen fint väder så att jag kunde röja för vintern! Det blåste förvisso men det gjorde inte så mycket. Det viktigaste var att det var torrt. Jag har väntat i hur många helger som helst men det har bara regnat, regnat och regnat... Eftersom jag skulle täcka möblerna med en presenning ville jag inte att de skulle vara blöta då. Det känns lite tokigt att det är så varmt fortfarande, igår var det 11 plusgrader. Idag har NK julskyltning.

Så här skräpigt var det innan jag satte igång:

Krukor och grejer överallt.

De sista tomaterna åt jag igår!

Eklöv överallt! Tiger tycker det var spännande ute
men Tarzan nöjde sig med att titta ut genom glasdörren.





































Nu är möblerna ställda under en stor presenning och alla krukor och andra saker nerpackade under sofflocket. I vanlig ordning var mina ambitioner större än vad jag hann med så hostorna jag köpte är planerade i tomatlådan över vintern. Till våren ska jag plantera dem på sitt rätta ställe, just nu finns det ingen jord i den lådan och jag har inte hunnit fixa det heller. Det som återstår är att plocka ner kattnätet, det fixar jag idag. Tror inte att plasten det är gjort av kommer att må bra av snö och minusgrader så jag får sätta upp det till våren igen.

Jag passade också på att trycka ner en massa nya tulpanlökar i jorden, köpte bland annat fina liljejtulpaner med 70 procents rabatt på Bauhaus. Jag har ännu inte bestämt vilka växter jag ska ha i rabatterna men har nu hela vintern på mig att plantera. Och lökarna kan jag ju bara flytta när jag har bestämt mig för var jag vill ha dem.

Rent, fint och redo för julbelysning och
ett tjockt täcke vit, fluffig snö...

Jag rensade bort alla sommarblommor från
rabatterna och plockade in ringblommorna.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar