söndag 9 mars 2014

Så tar du bort svarta märken och fläckar på bänkskivan

När du har en bänkskiva av trä blir det ibland fläckar på den oavsett hur välj inoljad den är. Det vanligaste är att någon sorts metallföremål, till exempel en konservburk, lämnar svarta märken eller ringar efter sig. Det är i alla fall vanligast hemma hos mig. De mörka fläckarna på en ekskiva är en kemisk reaktion, vad jag har kunnat googla mig till beror det på att garvsyran i eken reagerar på metallen. Jag är osäker på om det gäller andra träslag så vågar inte uttala mig om det.

Hur blir du då av med fläckarna? De ser ju ganska trista ut. Räddaren i nöden heter oxalsyra och jag köpte min på Hornbach. Oxalsyra finns också i rabarber så är det säsong för den så kan du gnida in dina fläckar med ett färskt snitt av en rabarberstjälk (true story!).

Jag brukar blanda oxalsyran, som i mitt fall kommer i pulverform, med lite vatten i en äggkopp. Sedan torkar jag av bänkskivan så att den är ren och häller lite av lösningen på märket. Sedan duttar jag på mer pulver direkt på fläcken efter hand om jag märker att den inte försvinner. Det finns kanske andra sätt men det här funkar för mig. Efteråt bättrar jag på med lite olja så att bänkskivan inte blir torr.





Jag gjorde en film (se ovan) där du kan se hur två svarta ringar försvinner på sju minuter. Ungefär lika spännande som att titta på målarfärg som torkar. ;-) Men ganska kul att det verkligen funkar och du kan ju hoppa dig fram i filmen för att se delar av processen. Vill du kolla den på YouTube i stället hittar du den här.


Före: svarta märken på bänkskivan. Inte snyggt med fläckar.

Efter: märkena är borta och bänkskivan är snygg igen!













Lösningen heter oxalsyra, min köpte jag på Hornbach.

8 kommentarer:

  1. Att jämföra med rabarber som tar mellan en och tre timmar för nästan lika bra resultat

    SvaraRadera
  2. TACK! Du har sparat mig en slipning av bänkskiva! En tående inbjudan finns till en GT som tack skulle du komma till Stockholm :)

    SvaraRadera
  3. Tror du den tar bort brännmärke på golv?

    SvaraRadera
  4. Det blev som mirakelborttaggning! Tack för tipset.

    SvaraRadera
  5. En fråga. Bleker den trät runtomkring nånting? Eller den tar bara det svarta?

    SvaraRadera
  6. Vilket sjukt bra tips!! Tack!!!
    Vi har pigmenterad olja på våra skivor, så jag var rädd att pigmenten skulle bli blekta, men det var som magi. Pigmenten kvar och fläckarna borta.

    SvaraRadera
  7. Ekbänkskivan blev som ny.

    SvaraRadera