måndag 19 maj 2014

Snickra blomlådor av impregnerat trä

Igår var det full rulle på uteplatsen hela dagen. Först inköpsrunda till Bauhaus, mer trallvirke och armeringsnät. Sedan såga, snickra och dessutom plantera. Jag hade nämligen fått mina perenna rötter från odla.nu och satte dem i krukor så att de får växa till sig lite innan jag planterar dem i rabatterna. Rötterna var väldigt fina och rejäla, tyvärr glömde jag ta en bild på dem innan jag stoppade dem i jord. Men de var långt över min förväntan, tror att de kommer att ta sig fint! Det var rejäla rotsystem och många hade börjat skicka ljusa skott redan, framför allt nävorna. Meddelar hur de ser ut om en månad eller så.

Så här ser de ut nu:
Mina perenner från odla.nu! Här är det nävorna som redan
hade massor av små blad när jag fick dem i fredags.
Krukorna tog slut så satte några i svarta plastpåsar. Hoppas
att det funkar, vi får väl se...

























Snickra egna blomlådor
Jag snickrar alla mina lådor av impregnerat trallvirke (22x95 mm) och reglar (45x45 mm). Det blir både billigt och hållfast! Var noga med att använda hyfsat raka brädor och reglar, annars kan det bli jobbigt att få ihop dem.

Måtten på planteringslådorna är lite olika men jag har gjort alla kortsidorna 30 cm breda. Tycker det ger tillräckligt stora kärl att odla i. Jag monterar alltid kortsidorna först eftersom jag vill att långsidorna sätts utanpå dem, så att säga. Då slipper man att se ändträet på kortsidorna. För att få dem helt raka lägger jag en bräda längst ner och en längst upp. Sedan skruvar jag i en skruv i varje sida på en av brädorna och justerar så att de ligger helt rakt innan jag fortsätter. Vill man vara petig kan man mäta diagonalerna men jag går mer på känsla här. ;-)

Jag ser till att allt ligger rakt innan jag fäster första brädan.











När kortsidorna är klara ställer jag dem på sidan och fäster
sedan långsidorna. Kontrollera att avståndet mellan
kortsidorna är lika stort längst upp som längst ner.













För att fästa en botten i lådan skruvar jag fast brädor mellan
benen. Brädorna fungerar som konsoler till botten.


Här är två reglar lagda som botten. Jag brukar ta överblivet
virke så de har ibland lite olika dimensioner.












En tydligare bild på botten. 











För att spara arbete monterar jag inte brädor hela vägen ner
på sidan som ändå inte syns, bara ner till botten. 



I lådorna fäster jag presenning med hjälp av en häftpistol.
I botten klipper jag hål för dräneringens skull.



Dahliorna på plats! Ska fylla på med mer jord senare.













Lådorna till höger har andra mått, de gjorde jag förra
säsongen innan min plan var helt klar. Får se om jag ska
göra om dem eller leva med dem. ;-)













Ännu en låda jag gjorde igår.
Spaljén är gjord av armeringsnät.



















Murgröna och funkior kommer att bli fint i skuggan!






























På Bauhaus lånar man släp gratis, perfekt!

1 kommentar:

  1. Hej! Vad har du för mått på reglarna och långsidorna?
    Tack!

    SvaraRadera