lördag 14 september 2013

Pergola under balkongen

Vissa saker går jag runt och funderar på i flera veckor innan jag bestämmer mig för hur jag ska gå tillväga. Pergolan under balkongen är en sådan sak och först idag tog jag tag i mina funderingar på att bygga en.

Jag har ju en balkong ovanför min uteplats, den täcker ungefär en tredjedel av den. Ganska bra som skydd mot regn men inte särskilt snygg på undersidan. Min tanke är att bygga en pergola som tak av tryckimpregnerat virke och eventuellt rostigt armeringsjärn/armeringsnät. I taket kommer jag sedan att kunna hänga ljuslyktor och ha klätterväxter, kanske till och med sätta upp infravärme? Det kommer nog att bli fint när det är klart och förhoppningsvis ge en mysig och ombonad känsla.

Idag fick jag upp första regeln som taket ska vila på. Fortsättning följer under morgondagen. Det skymmer så tidigt nu att jag fick bryta bygget på grund av mörkret. Så nu hoppas jag på fortsatt fint väder i morgon, i så fall blir det lite mer byggande innan ridningen.

Stommen börjar växa fram.



Brädan på kortsidan ska flyttas längre ner, behövde bara ha den för att
stabilisera när jag satte upp den långa regeln. Svårt att bygga själv ibland...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar