måndag 26 augusti 2013

Inlägg från sofflocket

Utsikt för tillfället.
Problemet med att uppdatera den här bloggen är att det tar tid. Och när tid är en bristvara har jag premierat att faktiskt renovera framför att berätta om det. Men nu sitter jag i alla fall här på uteplatsen i min nysnickrade myshörna och skriver. :-) Vilken kväll, så länge sommarvärmen varar ska jag klämma ut det mesta ur den.

Igår körde jag en snickardag på uteplatsen. Jag hängde på låset till Bauhaus när de öppnade kl 9, lånade släp där och körde hem en massa trallvirke och reglar. By the way så kan jag tydligen även fickparkera med släp, mycket nöjd!

Jag har funderat ganska länge på att snickra en egen platsbyggd soffa på uteplatsen. Det finns nämligen många snygga möbler men ingen som är riktigt så som jag vill ha den. Jag ville ha förvaring i soffan eftersom jag tycker det tar upp onödigt mycket plats med en egen kista för det. Efter en hel del funderingar fram och tillbaka landade jag i att det blev bäst att fixa en egen lösning. Så här blev resultatet av gårdagens arbete:

Så här blev min soffa! I den finns plats för förvaring. Till höger syns
en blomlåda där jag ska plantera lite silvergrå funkia och någon
klätterväxt. Arbetsbänken är inte riktigt klar, den ska få en hylla till
och fodertunnorna ska tillbaka till stallet. Men det börjar arta sig!

Före renoveringen såg det ut så här. Dynboxen i svart plast är inte det
sexigaste man kan tänka sig och annars förvarade jag mest en massa
bråte här. Fodertunnorna kör jag hem brunnen hästgödsel i, det blir
några vändor till från gamla gödselstacken innan vintern kommer.




































Allting byggde jag av vanligt trallvirke som kostar runt 6 kr metern på närmsta byggvaruhus samt reglar i måttet 45x45 mm. Jag använde ingen färdig ritning men hade så klart ändå skissat på hur jag ville ha det. Jag började egentligen redan för någon vecka sedan när jag köpte tre sittdynor som reades ut för 60 kronor styck på Ikea. Deras bredd fick avgöra måttet på soffan. Sedan justerade jag efterhand som jag byggde. Det är en helt fantastisk känsla att snickra lite på känn! Kreativt och faktiskt skitkul.

Så här ser bänken ut utan kuddar, lite mörka bilder eftersom jag tog dem igår när jag var klar:
Ryggstödet är lågt och får plats under eluttaget. Några detaljer återstår
men skruvarna tog slut så jag får vänta med finputsningen (lister med mera).

Så här öppnas locket, det ska på två reglar till men även det får bli när jag har
köpt fler skruvar. Trodde aldrig det skulle gå åt så många som det gjorde...
Väldigt praktisk att kunna förvara dynor och liknande direkt i soffan i alla fall.





























Jag ville inte ha armstöd mot ingången till köket,
det känns som att ett armstöd skulle skära av
passagen där.Tarzan håller med.
























Förutom soffan snickrade jag ytterligare en blomlåda samt en arbetsbänk. Bänken kommer jag att ha som avställningsyta när jag grillar och som allmän pysselbänk här ute. Den ska förses med lite krokar och andra smarta lösningar också. Och få ytterligare ett hyllplan så fort jag har köpt hem mer trallskruv... Jag är också på jakt efter tunn galvaniserad plåt (zinkplåt) att lägga på själva arbetsytan men vet inte var sådan säljs. Har du någon idé så hojta till!

Planen är att uteplatsen ska få trall också men förmodligen får det vänta till våren. Men vem vet, kanske får jag ett ryck nästa helg om vädret är fortsatt fint. Det känns lika bra att fixa på uteplatsen medan det går, det lär ju vara gott om tid att fixa i lägenheten under hösten. Jag har också klurat på att bygga en pergola under balkongen som ett nytt tak, i så fall med reglar och rostigt armeringsnät. Tror det kan bli riktigt fint med en klätterväxt där, plus att jag i så fall ska hänga upp infravärme och någon ljusslinga. Helst av allt vill jag ha vindruvor men jag tror inte att de trivs under en balkong.

Balkongen ger skydd från regn men är inte så snygg.
Under den funderar jag därför på att bygga ett tak
av rostigt armeringsjärn och reglar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar