söndag 15 september 2013

Pergolan, del 2

Idag fortsatte jag att snickra och det blev riktigt bra! Man ser hur det kommer att bli även om det återstår lite småfixande. Och så klart armeringsnätet, det är dock slut i den storlek jag ska ha på Bauhaus så jag får antingen jaga vidare eller vänta tills de får in nytt.

Så här ser det ut! Även om armeringsnätet ska till får man
känslan av hur det kommer att bli.















Jag har valt ganska tunna dimensioner på virket. På nästan alla ritningar står det att man ska ha reglar som är 90x90 cm eller möjligtvis 70x70 cm. Jag valde 45x45 cm. Likaså har jag inte reglar som tak utan vanlig trall som är 22 mm tjock. Dels är jag ute efter något som känns luftigt och inte så tungt, dels hade jag virke kvar från när jag byggde soffan. Och det är ett ganska stort projekt att köpa nytt eftersom det krävs släp. Så man kan säga att jag är kreativ eller lat beroende på hur man ser det. ;-)

Eftersom jag hade just trall valde jag att göra en så kallad halvt-i-halvt-skarvning (som inte är klar, nu ser det mer ut som halvt-i-helt). Jag hade tyvärr inget stämjärn hemma men det gick lika bra med en morakniv. Man tager vad man haver.

Förutom att göra klart skarvningen och sätta armeringsnätet ska jag sätta en sista regel på väggen ovanför fönstret för att stabilisera hela konstruktionen. Men hittills är jag väldigt nöjd! Klematisen jag fick av Marianne i inflyttningspresent kommer att få klättra i pergolan nästa sommar.

Först sågade jag två snitt, sedan slog
jag med morakniven vid pennstrecket.






















 
Så här tjusigt blev det då. Sedan drog jag med en rasp för att jämna till ytan.

Första brädan på plats. Det återstår att göra snitt i regeln också men det
får bli en annan dag. Tills vidare ser det här snyggt ut!
 


























Så här ser det ut underifrån. Väldigt mysigt, ser fram emot nästa sommar!









Pergolan följer balkongkanten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar