lördag 28 september 2013

Kirskålsrabatten från helvetet

Idag hade vi städdag i föreningen. Här är snyggt och välordnat att det mest var att hacka lite maskrosor i rabatterna. Efteråt fortsatte jag däremot att gräva upp kirskålsängen utanför uteplatsen. Nu har jag så ont i ryggen att jag skulle kunna gråta. JÄKLAR vilka rötter. Det finns inga genvägar heller (om man inte vill täcka med plast i två-tre år men jag är otålig av mig ;-)) utan det är bara att ta spaden i vacker hand och gräva upp skiten. Men jag har fått upp fem säckar kirskålsrötter och är mycket nöjd!

Mängder av kirskål, här har jag börjat gräva till vänster. Notera också
den jättestora brännässlan längst in till höger. Djävulska rötter...















Tanken är att jag ska anlägga rabatter utanför uteplatsen även på den här sidan. Hörnet mot husväggen är solig och vindskyddad så där funderar jag på att göra en sittplats. Sedan blir det kanske tre rabatter i terrasser, marken sluttar nämligen väldigt mycket. Men först ska kirskålen bort... Det är sten i marken så det funkar inte att gräva så djupt. Därför har jag legat på alla fyra med en liten hacka för att få upp rötterna. Men nu har jag gott hopp om att kunna odla här. Ska bara bestämma mig för vad jag vill ha. En klätterros mot planket hade varit fint, kanske kaprifol också. Drömmarna fortsätter. Och mardrömmarna, har mängder med kirskål kvar.

Så här ser det ut efter dagens grävpass. Jag tänker nog öppna en grind i
staketet (den låga delen) och ha rabatter på båda sidorna om betongplattan.
Eller så snickrar jag en pallkrage att ställa på plattan så kan jag odla i den.





Annan vinkel. Rabattkanten är inte helt jämn men det tycker jag inte gör
något. När rabatten är full med blommor kommer den inte att synas ändå.



Sovrumsfönstret kommer att få fin utsikt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar