torsdag 15 augusti 2013

Lösningen: att bygga egen kommod för badrummet

UPPDATERAD 2013-11-03: nyare inlägg här som beskriver hur jag har gjort.

Som jag skrev sist har jag slitit mitt hår för att hitta en lösning för mitt badrum. Jag vill ha en smal kommod utan att den för den sakens skull måste vara grund, djupet är ju inget problem.

Efter ett ofantligt antal timmar framför datorn (Google is your friend!) har jag nu äntligen hittat lösningen! Det blir en egenbyggd variant. Jag har precis beställt ett handfat/tvättställ från Lavabo som måttmässigt passar perfekt till ett Ikea Metod väggskåp som är 40 centimeter brett. Jag är jättenöjd, tack vare att det är ett köksskåp kan jag dessutom för en billig peng ändra utseende i badrummet bara genom att byta lucka och kanske även täcksidor. Jag kommer definitivt att skaffa en ekfärgad eller mörkbrun lucka också, och kanske en röd till jul. Och, bäst av allt, det finns lådor till skåpet på Ikea. Orkar jag lite längre fram kan jag snickra om några sådana och få den lådkommod jag vill ha.

Det blir det här handfatet från Lavabo som jag hittade hos vvsochbad.se.




Handfatet kommer jag att ställa på ett Ikea Metod som är 40 cm brett, 60 cm högt och 38,2 cm djupt. Lucka och täcksidor blir Veddinge (slät, vit och matt), från start i alla fall. Handfatet är 43 cm brett och 44 cm djupt så det kommer att sticka ut 3 cm i framkant på kommoden men det är ett ganska vanligt utseende även på färdiga kommoder så det kommer att se bra ut. Bredden blir exakt rätt när täcksidorna kommer på! Bilder kommer när allt är ihopbyggt! Skönt att ha löst det största problemet. :-D

METOD Väggskåp med hyllplan IKEA Du kan anpassa avstånden efter behov, eftersom hyllplanet är flyttbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar