torsdag 15 augusti 2013

LED-tejp som bänkbelysning

I köket har jag valt en LED-tejp i stället för en vanlig diskbänksbelysning. Jag tycker det blir snyggt när ljuset faller över hela ytan i stället för i spotar. Dessutom är LED-tejpen jag har använt bara cirka 2-3 mm hög så då slipper man den fula dekorlisten på väggskåpen. Jag valde en tejp som man kan sätta i våtutrymmen, den är inplastad i någon sorts silikonaktiv plast och därmed lätt att torka av samt okänslig för fukt. Den går att dimma så jag har så klart en dimmer till den också, gillar mysbelysning när jag äter. :-)

I förra lägenheten körde jag en tejp som var ljusstarkare men mycket dyrare, den jag har nu (inte exakt, säljaren hade inte fler ute så det här är en snarlik) köpte jag på Ebay för 180 kr för 5 meter inklusive frakt. :-) Men jag gillade den andra bättre så kommer att byta ut den så småningom, har kvar 1,2 meter från förra köksrenoveringen som jag kan använda. Den ljusstarka tejpen går lätt att jämföra med vanlig diskbänkbelysning, så kraftig är den. Älskade den! Varianten från Ebay har tappat i styrka redan så den kommer jag att byta ut som sagt. Men var ju tvungen att testa och för knappt 200 spänn är den helt okej. :-)


LED-tejp går att korta var 2,5 cm så det går att anpassa den så att man får den exakt där man vill. Elektrikern satte den inte alls som jag ville men det kan ju ha att göra med att han inte frågade mig... Han sa att vi kunde gå igenom allt innan han började sätta upp grejerna men när jag kom hem en dag hade han bara smällt upp den. När jag sätter upp ny tejp själv kommer jag att låta den gå hela vägen ut i hörnet, likaså till vänster. KOllar du på bilden nedan ser du att han klippte 15 cm innan skåpet slutade...

Även om LED-tejpen är tunn syns den om man sitter vid köksbordet.












Inte så snyggt när man är petig med detaljer. Jag ville därför dölja tejpen på något sätt och valde att köpa en hörnlist i vit plast som jag monterade framför. Det finns olika typer av lister och skenor som man kan montera LED-tejpen i men jag tycker inte att de är snygga. Listen jag valde hittar du på järnavdelningen på byggvaruhusen, inte bland de vanliga listerna. Det är någon typ av skydd för hörn, jag letade runt och tyckte den passade utmärkt till att dölja LED-tejpen!

Hörnlisten fäste jag med dubbelhäftande tejp, den starka varianten som man kan montera badrumsspeglar med.
Så här ser listen ut, supertunn. Jag fäste tejpen på listen
innan jag monterade den och märkte ut var på skåpen
den skulle sitta.

Här syns det i detalj hur listen ser ut på från sidan.



























Här syns det tydligt vilken stor skillnad det blev med listen på
plats, jämför höger och vänster sida om köksfläkten.
Bilden är tagen sittandes på en stol vid köksbordet.














Samma här, listen till vänster döljer fint. Det blev superbra
när listen kom på plats hela vägen!















I min gamla lägenhet hade jag också LED-tejp över diskbänken.
Jag tycker det är väldigt snyggt och praktiskt!
När listen var på plats satte jag sedan vit silikon framför den, precis uppe där tejpen sluter an mot köksskåpet. Det gjorde jag för att det inte ska fastna en massa smuts där, det blir liksom en liten smal skarv. Silikonet är lite mer lättskött och går att torka av om det skulle behövas. Tyvärr glömde jag ta en bild på hörnet när jag hade satt upp hela listen. Visar därför en bild från mitt förra kök där jag gjorde samma lösning. Där hade jag dock en list som var 12 mm, den såldes inte längre så nu fick det bli 15 mm i stället.

Jag köpte dimmer, LED-tejp (första gången, andra gången på Ebay) och alla tillbehör från Moletric. Kan varmt rekommendera dem, de var schyssta och hjälpte till att gå igenom beställningen så att jag fick med allt som behövdes. Här är min inköpslista:


10.00 x LED Kabel 2X1 Vit (MK1) 
2.00 x LED Kabel 2X0,5 Vit (MKV05)
1.00 x Anslutningskabel med DC-plugg (Ansl_DCK) 
1.00 x 60 Watts LED-transformator 12-24 Volt (0179) 
5.00 x LED-tejp "Super 6" Varmvit Waterproof! (LTVV-S6-IP) 
1.00 x Touch-Dimmer 12 Volt 96 Watt (TOUCH1) 




1 kommentar:

  1. Hej. Jag läste om din LED-tejp-belysning. Jag har själv experimenterat en del med detta. För några år sedan tejpade jag upp LED på undersidan av överskåpen i köket och fick jättefint ljus. Efter några år falnade ljusstyrkan och vissa av LEDarna dog nästan helt. Efter att ha diskuterat saken med leverantören (www.enyled.se) kom jag fram till att de blivit för varma. Jag hade ju tejpat dem direkt på trä och det leder inte bort värme så bra. Några av remsorna hade jag tejpat på undersidan av fläktkåpan av rostfritt stål. De hade inte alls försämrats lika mycket. Lösningen på det hela är att ordna bra kylning för LEDarna. Det spelar ingen roll hur fina och dyra LEDar man köper; om de för dålig kylning så dör de. Tvärtom så kan de hålla många år om de får bra kylning, även om de är köpta på Ebay. Det är därför det säljs särskilda aluminiumprofiler för detta ändamål (tex https://www.enyled.se/produkt-kategori/aluminiumprofiler/profiler/). Att montera LED-tejp på plastprofil är inte att rekommendera, då plasten inte leder bort värmen. Efter att jag rivit bort de döende LEDarna satte jag upp nya på alu-lister och de har nu hållit i flera år utan försämring.

    SvaraRadera