måndag 12 augusti 2013

Badrumsbeslutsångest de luxe

Nu har jag på riktigt lagt över hundra timmar på att fundera över vad jag ska göra med badrummet. När det nu ändå ska göras vid (hantverkarna borrade sig ju genom köksväggen och pajade tätskiktet i badrummet) tänker jag välja ett annat kakel. Jag tänker också sätta in nya badrumsmöbler, känns dumt att sätta upp gamla grejer i ett nytt badrum. Så nu sitter jag här med en liten skalenlig clip-board och gör små miniatyrmöbler som jag flyttar runt. Det (samt att kolla inspiration på nätet, mäta badrummet på längden och tvären och bläddra i badrumskataloger) är vad jag har ägnat nästan hela dagen åt.



Mitt badrum, kolla så mycket outnyttjad golvyta!
Kruxet är att jag vill ha in ett badkar och alla badkar idag verkar vara minst 68 cm breda. Det gör att trots att badrummet är ganska stor så blir det väääldigt tajt mellan badkaret, vasken och toan eftersom alla avloppsledningar är koncentrerade till typ samma ställe. Det verkar inte bättre än att jag måste välja en kommod till handfatet som bara är 40 cm bred. Jag kan max ha en som är 50-52 cm bred men då kommer den att gå ända in till badkaret och toastolen.  Så här ser det ut i badrummet idag:
235x161 cm har jag att leka med.





















Jag har varit iväg och kollat på kakel och inredning i ett par butiker, i morgon blir det en ny vända. Problemet är att det inte finns så många kommoder som är 40 cm breda. Ingen med lådor alls vad jag har sett. :-( I morgon blir det en vända till Kvik för att se vad de har.

Badkar, fristående eller front och duschvägg eller draperi?

Dilemma 1: ska jag ha ett fristående badkar eller ett med front? Det finns ett snyggt fristående från Gustavsberg som ser ut så här:

Av de badkar som ens får plats i mitt badrum är det helt klart min favorit, tycker det är snyggt! Frågan är om det blir bra med ett fristående badkar när kommoden och handfaten kommer så nära som de gör. Fördelen är att det fristående är 68 cm brett, ett vanligt är 70 cm. Och det kanske blir luftigare än med ett badkar med front?

Annars funderar jag på något av följande:


Svedbergs badkar emalj

Det första är från Ido och har rektangulär kant. Det andra är från Ifö och fristående samt smalare, 60 cm, i fotänden vilket också borde ge lite mer luftighet. Det sista är ett vanligt klassiskt med front (går att få heltäckande) från Svedbergs. Men inget av dem är lika fina som det översta från Gustavsberg.

Dilemma 2: Ska jag ha ett duschdraperi eller en duschvägg på badkarskanten? Om jag väljer ett fristående badkar skiter det sig med duschvägg eftersom kanten inte är rak. Det blir också tajt med draperiet vid handfatet, då måste det alltid hänga mot andra väggen. Jag tycker i och för sig att det är snyggast med en duschvägg. Det går ju att ha en duschväg till det fristående badkaret från Ido med rektangulär kant. Hmm, får se vad det blir.

Mer beslut...

Dilemma 3: spegelskåp eller spegel med glashylla undertill? Och i vilken bredd? Om kommoden bara är 40 cm blir det en fjuttig spegel (eller skåp) om jag ska hålla samma bredd. Alternativet är att ha en spegel (eller skåp) som sträcker sig över toalettstolen också.En spegel skapar med luft än ett spegelskåp, å andra sidan är det bra med förvaring.

Dilemma 4: belysning. Det finns ingen taklampa utan allmänbelysningen sitter på väggen. Det måste alltså vara en ganska kraftig lampa. Frågan är om det går att hitta en tillräckligt skarp lampa som kan sitta på ett spegelskåp? När jag kollat runt känns det som att det är enklast att hitta en snygg skarp belysning om jag nöjer mig med en spegel och skippar spegelskåp. Det finns till exempel sådana här som ger bra ljus och dessutom är dimbara. Vet inte om den även är riktbar, annars finns det spotlister som går att rikta. Kan vara fint att riktia ljuset åt olika håll om man bara har en ljuskälla.
Kelby 80cm 3x35w ip21
Dilemma 5: ska jag be en elektriker att dra fram el för tvättmaskin när jag ändå är i farten? Och ska jag dra fram el till en handdukstork? Och om jag bestämmer mig för det, vad ska jag i så fall ha för grejer?

Val av kommod, handfat och blandare

Dilemma 6: jag vill som sagt ha en kommod med lådor men det finns inte en sådan modell som är 40 cm bred. Inte någonstans. Finns faktiskt inte ens många kommoder med skåpslucka som är 40 cm breda. Har nästan börjat luta åt Ikeas Lillången men att beställa en annan lucka med fräst grepplist från ett snickeri. Jag gillar nämligen själva handfatet på Lillången men luckans laminat är lite plastig. Jag vill ha något som ser ut ungefär så här, tyvärr är de här 50 respektive 60 cm breda:



 

 

 

Blandaren är inte något dilemma, hittar jag ingen snyggare kommer det bli en Mora MMIX. Hade en sådan i förra lägenheten och gillar den. Dessutom har jag Mora REXX i köket och de passar ganska bra ihop.


Kakelångesten

Dilemma 7: vilket kakel ska jag välja? Lutar nu åt vitt, matt kakel som är 25x40 cm med vita fogar på väggarna. Eller kanske marmorvita. Är i alla fall nästan helt säker på att jag inte vill ha gråa fogar. Jag har också hittat en snygg klinker som ser ut som natursten till golvet (den ljusare varianten är favoriten).

Men jag kommer att vilja bryta av med något och det finns tusen olika sätt. Funderar för fullt. Antingen kan jag ha ett annat vitt kakel (till exempel med struktur) på en avvikande väggyta, till exempel i duschen. Eller, och det här är eventuellt min favorit, väljer jag den mörkare grå klinkern på golvet och sätter den ljusa klinkern på hela väggen bakom duschen/handfatet/toan. Eller så gör jag ett mönster i golvet med stavmosaiken i stället. Till exempel som en remsa framför handfatet, jag kan även låta den gå upp på väggen också. Som sagt, tusen saker att fundera över. Jag kanske inte ens vill ha den här klinkern men sprang rakt på den och fastnade.














Nu studs i säng för att komma upp tidigt i morgon!

PS! Fler dilemman, höll på att glömma det.Har knappt hunnit dit än även om jag börjat snegla.

Dilemma 8: vilken toastol ska jag ha?

Dilemma 9: vilken badkarsblandare och dusch ska jag ha?

4 kommentarer:

  1. Puh det är en hel del frågor att ta ställning till....
    Jag gillade också det fristående badkaret från Gustavsberg och det blir nog bäst med duschdraperi till det. Tror dessvärre inte att det finns kommoder med lådor i den bredden du behöver, dock är skåp inte så tokigt det heller för du får plats med mer saker. Lådor tar dessvärre bort lite eftersom de ska sågas ut efter avloppsrör etc. Tycker det låter snyggt med en stor spegel över både handfat och toalett. Du kanske kan få plats med ett snyggt högskåp på någon av de andra väggarna för mer förvaring.
    Jag gillar stora vita plattor på väggen och ett lite mörkare golv, natursten låter snyggt.
    När du ändå ska göra om badrummet kan det väl vara smart att dra in el till både handdukstork och tvättmaskin, det höjer väl värdet på lägenheten?

    Lycka till med alla beslut :)

    Kram Victoria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur... ;-)

      Ja, lutar nog lite åt det badkaret och draperi. Och det blir förmodligen ett skåp eftersom lådor verkar omöjligt att få tag på. Även om man får plats med mer i ett skåp kommer man dock inte åt grejerna längst in så jag föredrar lådor av den anledningen. Tanken är att ha alla sminkgrejer i lådorna.

      Lutar också åt stor spegel, eventuellt med en glashylla under. Jag har definitivt plats till skåp på de andra väggarna, det blir kanske både ett högskåp till handdukar med mera samt låga väggskåp där jag kan ställa lite ljuslyktor och annat ovanpå.

      Jag tycker om natursten men äkta natursten är otroligt känsligt för fläckar med mera. Därav att kakel som ser ut som natursten låter lockande. :-) Och det är väldigt snyggt, jag trodde faktiskt att det var riktig sten när jag såg dem.

      Ja, det är det jag tänker. Även om jag inte har planer på att sälja på ett bra tag. Men det skulle ju inte vara helt fel med egen tvättmaskin för min egen del heller, eller handdukstork för den delen.

      Tack, det ska nog gå vägen! Kram! :-)

      Radera
  2. Suck, skrev ett inlägg på mobilen men sen försvann allt. Vi hade ungefär samma dilemman i vår renovering. Kan visa lite före/efter bilder om du vill ha lite inspiration. Vi flyttade på handfatet till väggen mitt emot för att få plats med både badkar och brett handfat/kommod.

    SvaraRadera
  3. Åh, så irriterande...

    Ja, ser jättegärna bilder! :-)Samlar på mig så mycket inspiration det bara går. Även om jag tyvärr inte tror jag kan flytta handfatet, det går en massa ledningar under golvet så de avråder från att flytta avloppen. Men skitsmart lösning om det funkar!

    SvaraRadera