lördag 5 april 2014

Kattnät på uteplatsen

I min förra lägenhet var det omöjligt att hägna in uteplatsen för katterna eftersom den var helt öppen och man inte fick sätta upp staket. Men här går det hur bra som helst eftersom hela uteplatsen redan är inhägnad. Förra helgen satte jag upp nätet inför sommarsäsongen (på vintern tar jag ner det). Katterna älskar att vara ute så jag brukar släppa ut dem en stund varje morgon även när jag själv inte är ute.
Tiger planerar att rymma? Skulle
inte förvåna mig, hon är smart och
klurar säkert på hur hon ska komma
ut på gräsmattan. Får kolla henne noga.

Jag köpte nätet för två år sedan hos Hemmaprodukter, det är i svart plast och ganska diskret. Där kostar det 29 kronor per löpmeter (höjden är två meter) vilket är det billigaste jag har hittat. Nu har jag dock sett att det har kommit liknande nät i transparent plast på andra ställen, nästa år ska jag nog köpa ett sådant i stället. Då blir det ännu mer osynligt.

För att det ska smälta in i miljön har jag satt upp nätet med staketribbor i impregnerat trä. Jag häftar fast nätet på ribborna med en häftpistol, sedan sätter jag upp ribborna med några trallskruvar. Grinden har egna ribbor så att den går att öppna, var på väg att hägna in mig själv förra sommaren. Klassiskt Anna.  ;-)

Det är i alla fall superskönt att uteplatsen är kattsäkrad nu. Köksdörren kan stå öppen utan att jag måste bevaka dem hela tiden och bäst av allt är att katterna får vara ute. De tycker att det är mysigt och brukar dricka vatten ur fågelbadet, gräva i jordgubbslandet (nåja, jordgubbslådan) och äta ogräs.


Så här såg det ut innan nätet kom på plats.












Montering påbörjad.



















Nätet blev klar på kvällen, därav den något mörka bilden.




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar