söndag 6 april 2014

Bygga spaljé av armeringsnät

Idag har jag roat mig med att gräva upp kirskål och att bygga en spalje. Kirskålen är verkligen ett rent helvete att få upp. Det ligger makadam överallt i jorden så det går inte att gräva, plus att kirskålsrötterna är sega och fastnar i leran. Efter att ha förstört en spade som blev böjd har jag suttit med en liten handkultivator och krafsat sten och jord för att få upp rötterna. En sopsäck blev dagens skörd.

Efter det var det i alla fall dags för något mycket roligare. Jag byggde en spaljé och planterade klematis och kaprifol. Spaljen är byggd av 45x45-reglar och rostigt armeringsnät. Det är världens enklaste konstruktion och den går att bygga på typ en timme. Jag är mycket nöjd och det ska bli spännande att se om växterna tar sig. Kaprifolen har jag tagit med mig från stallet där den växer vilt.


Klematisen har stora blomknoppar redan.












Så här ser min spaljé ut. Mätte fel för regeln i mitten så fick
sätta två extra brädor för att ha något att fästa armerings-
nätet i. Men tycker det ser helt okej ut så behåller det nog så.














Det övre regeln vilar på stolpen och fästs med vinkelbeslag.

Jag fäste den övre delen i planket för att få spaljén stabil.

Nederdelen fäste jag i regeln som håller min stenläggning
på plats. Är glad att jag slapp jordankare här i makadamen...



Trallskruvar håller armeringsnätet på plats.



















Jag håller på att mäta ut var murstenarna ska läggas,
kanten kommer att gå ungefär där de tre stenarna ligger.
























 

Pepparmyntan fick flytta till en kruka idag. Vill inte ha den
i rabatten, rötterna beter sig nämligen som kirskål.














En del av dagens arbetsinsats.

















 

Sjöglimt från uteplatsen!






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar