tisdag 7 januari 2014

Bygga kommod med lådor till badrummet av Ikea Metod köksskåp, del 2

Som jag berättat tidigare valde jag att bygga en egen badrumskommod med lådor. Via länken hittar du del ett av byggbeskrivningen, här kommer del två.

I förra inlägget kapade jag till skåpet så att det fick rätt mått. Efter det penslade jag alla porösa ytor med fuktspärr och satte silikon i borrhålen. Köksskåp är ju inte avsedda för fuktiga miljöer så det blir ett sätt att få dem att hålla bättre. Jag valde också att sätta täcksidor i sidorna för att få ännu bättre skydd mot vattenstänk och fukt, täckskivorna är ju lätta att byta ut efterhand.

Det här penslade jag på alla sidor
på skåpet där sågspånskivan
var blottad. Samma fuktspärr som
är använd inne i badrummet.




















 
Så här såg kanterna på skåpet ut när jag hade penslat dem
med fuktspärren.













Under skåpet finns borrade hål.




















 Hålen tätade jag med silikon.

För säkerhets skull drog jag silikon också längs skarvarna.

























När skåpet var behandlat och allt hade fått torka monterades det på väggen. Eftersom det egentligen är ett ombyggt bänkskåp medföljde inte väggfästen. Jag köpte i stället vinkelbeslag som borrades fast inne i skåpet och under det. Först skruvades vinkelbeslagen under skåpet fast i väggen. Sedan ställdes skåpet på dem, justerades så att det kom på rätt plats och fästes sedan i väggen. Handfatet lades på plats först när skåpet satt fast i väggen. Först en sträng silikon ovanpå skåpet, sedan på med porslinsstället och sist en sträng silikon mot väggen. Här finns en bra beskrivning av hur man ska gå tillväga.

Skåpet sitter fast i väggen med vinkelbeslag som skruvades
fast i övre bakre delen av skåpet.
Skåpet vilar på vinkelbeslagen vilket gör att det blir stadigt.
Dessutom blir skåpet enklare att montera, du fäster beslagen
i väggen och ställer sedan skåpet på dem.


























För att avloppet skulle få plats ville jag inte ha ett stort vattenlås. Jag hittade det här avloppet för kommoder på Bauhaus, det tar inte mycket plats.Tack vare att jag skåpet är cirka 44 centimeter djupt men lådorna bara 34 cm djupa får dessutom avloppsledningen plats bakom lådorna utan att jag behövde modifiera dem. Lådorna är vanliga Ikea Maximera till deras Metod-skåp, måttet heter 40x37 men det är alltså skåpets mått, inte lådornas. Lådorna är bara 33,7 centimeter djupa och egentligen avsedda för väggskåpen. Jag valde den låga varianten till översta lådan så att den bakre delen på lådan inte skulle slå i avloppet.

Avloppet får plats bakom lådorna.
Lådorna är ungefär 34 cm djupa,
skåpet är cirka 44 cm djupt.





















Handfatet lades ovanpå skåpet
med en sträng silikon emellan.
Silikonet lades alltså på kanten
till skåpet, sedan ställdes hand-
fatet på plats. Här syns också
hur sidan på skåpet såg ut innan
täcksidorna sattes på plats.
























Här är täcksidorna monterade.












Täcksidorna gjorde jag av dörrar med måtten 60x60 centimeter. Jag sågade till dem i den bakre delen med en sticksåg avsedd för laminat så att de hamnar kant i kant med lådorna.

Så här blev resultatet! Täcksidorna
är monterade liksom lådorna.





















På lite avstånd. Jag är nöjd med
resultatet och det var ganska enkelt.


Med lådor är allt lätt åtkomligt.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar