söndag 6 oktober 2013

Badrumsplanering pågår

Idag har jag försökt visualisera det nya badrummet med hjälp av packtejp. Jag tycker det är bra att försöka rita ut hur allt ska se ut, inte bara på en ritning utan även direkt på väggarna. Jag gjorde likadant med köket. Det blir mycket enklare att föreställa sig hur allt kommer att se ut och framför allt hur avståndet mellan olika saker blir. Jag hade till exempel tänkt köpa en större spegel men när jag tejpade upp den på väggen såg jag att jag inte kunde ha den. Den fick helt inte plats, då hade vägglampan kommit ända uppe vid taket. Måttet på spegeln kommer nu att bli 96x80 cm med ett smalt glashyllplan nedanför.

Det var viktigt att jag gjorde det här idag. För att kunna få belysningen på rätt ställe måste nämligen elen dras fram dit och jag vill gärna kunna säga till elektrikern på centimetern var det är. Annars drar hen väl synliga kablar över halva badrummet...

Jag har också bestämt mig för kakel men mer om det i ett annat inlägg.

Jag tejpar upp ALL badrumsinredningen.
Här syns spegel, belysningen ovanför,
kommoden och höjden på blandaren (viktigt
för att kunna ta ut måttet till spegeln) samt
toalettstolen. Jag hoppas på att kunna flytta
den 3 cm i sidled med hjälp av en särskild
excentrisk stos (grunkan för golvanslutning).






























Förutom planeringen har jag också kommit till skott med inköpen. Toalettstol, handdukstork, handfat, badkarsblandare, dusch, handfatsblandare, hyllbärare (konsoler till en glashylla) och en golvbrunn.

WC-stol Ifö Cera 3860, K-rauta hade kampanj på 1 295 kr.



















Mora MMIX T5 badkarsblandare. Jag valde 40 cc
eftersom jag tycker det är snyggast med rören ihop
(4 centimeters avstånd i stället för 16).





















Blandare till handfatet blev Mora MMIX B5
med push-down-avlopp. Hade den i förra
lägenheten och tycker den är snygg och stilren!

Golvbrunn från Smedbo, tyckte det var kul med något
annorlunda och valde grenmönstret. Eller vad det är...

Hyllbärare till glashyllplanet jag kommer att ha nedanför
spegeln. Heter New York och kommer från Beslagsbutiken.

Handfat från Kvik i måttet 46x46 cm. Om måttangivelsen
stämmer, får se när leveransen kommer om någon vecka.

Mora MMIX S6 duschset. Jag skippade takdusch
eftersom jag i princip alltid duschar med
duschmunstycket i handen. Annars är det ju snyggt.



















































Smedbo Dry heter handdukstorken. Jag ville ha en
enkel, rak och stilren modell och denna gillar jag.
Valde dold elanslutning för att slippa se en ful sladd.
Det finns krokar och andra tillbehör man kan hänga på.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar