måndag 7 oktober 2013

Kakelval i badrummet

Jag har funderat ganska länge över vilken sorts kakel jag vill ha i badrummet. I mitt fall var det bra att jag gav det lite tid. Väggarna ville jag ha vita, det var jag helt säker på. Men trots det beslutet fanns ungefär 1 000 valmöjligheter... Blankt eller matt, smått eller stort, enfärgat eller med skiftningar, samma plattor i hela badrummet eller bryta av med ett mönster. Och så vidare.

Mitt val blir kritvita, matta kakelplattor som är 25x40 cm, de ska jag köpa på Kakelgallerian i Spånga. Fogarna blir också vita. Sedan blir golvet mullvadsfärgat åt det gråa hållet, Bricmate Clay Lappato15x15 cm heter plattorna.

Matt eller blankt kakel?

Jag har läst på en hel del om fördelar och nackdelar med matt och blankt kakel. Här sammanfattar jag vad jag har hittat på nätet samt vad jag har fått fram genom att besöka fem olika kakelbutiker och prata med personalen där.

Matt eller blankt kakel? Här är ett
matt kakel, det blir mer stillsamt
utan reflexerna från ljuset.
Matt kakel:
  • ger en lugnare känsla
  • känns mer sobert
  • reflekterar inte ljus
  • är tåligt mot kalkfläckar
  • kan göra att rummet känns mindre
  • får lättare märken av till exempel metallföremål
  • är lika lätt att städa som blankt kakel











Matt eller blankt kakel? Här syns
en av sakerna jag inte gillar med
det blanka, det reflekterar ljus.
 Blankt kakel:
  • ser fräscht och rent ut, gnistrande (om det är rent)
  • ger en klinisk känsla
  • får lätt kalkfläckar
  • reflekterar ljus
  • kan göra att rummet känns större
  • är lika lätt att städa som matt kakel












Jag har valt ett matt kakel. Jag har kollat runt en hel del och tycker att det är snyggast. Dessutom gillar jag att kalkfläckar inte syns lika tydligt som på blankt kakel. Jag vill inte heller att ljuset ska reflekteras från plattorna vilket jag slipper med ett matt kakel. Jag vill kunna välja var ljuset ska reflektera och det gör jag med kromdetaljer, ljus och speglar.


Storlek, fogar och mönsterläggning?

Storleken blir som sagt 25x40 cm liggande. Stora plattor gör att badrummet känns större vilket jag tror blir bra. Jag kommer dessutom att ha vita fogar, jag tycker det är i särklass snyggast när fogarna inte syns. Jämför gärna på bilderna. Jag har också valt bort att bryta av med någon sorts mönster i kaklet vilket jag funderade på först. Jag fick kloka råd i en av badrumsbutikerna. "I ett litet badrum kommer du att ha någonting uppsatt på varje vägg och det blir inte många orörda ytor. Då blir det bara en stökig känsla om du gör mönster med kaklet. Nöj dig med en neutral grund och satsa på snygga detljer som handdukstork och liknande." Ungefär så. Jag köper det argumentet och skippar mönster! Golvklinkern blir 15x15 cm, det är lättare att få till fallet vid avloppet med små plattor. Fogfärgen har jag inte bestämt mig för men kommer att välja snäppet ljusare än själva plattan.

Så här ser det ut med ljusgrå fogar.
Jag föredrar vita.





















Ungefär så här kommer mitt kakel att se ut.
25x40 cm i matt kakel på väggarna med
vita fogar. Golvet är dock inte exakt samma
som jag ska ha men ganska likt.

Här syns golvet jag har valt, snäppet
ljusare än det på bilden ovan som
jag här har lagt plattan på. Men
jag vill ha en ljus fog precis som på
den mörkare klinkern, tycker det ser
snyggt ut när plattorna syns på golvet.
Allra helst med tanke på att jag inte
har synliga fogar på väggarna.
























Nedan följer ett gäng bilder som jag tog i olika badrumsbutiker när jag skulle bestämma mig för vad jag ville ha för kakel, klinker och kommod. Alltid hjälper de någon, de har i alla fall hjälpt mig. :-)






















































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar