onsdag 10 juli 2013

Målningen av sovrummet löper på enligt plan

Idag är sovrummet grundmålat, första lagret!

Skarvarna var sedan tidigare spacklade i två omgångar och i måndags slipade jag ner dem med hyfsat finkorningt sandpapper (grovlek 180) så att de blev helt jämna och släta. För att kunna vara säker på att jag verkligen hade fått skarvarna osynliga använde jag mig av en arbetslampa med riktigt kraftigt ljus som jag riktade mot väggen från sidan. Lite grand som att kolla efter pormaskar med förstoringsspegel i dagsljus - man ser ALLT! Det dammar rejält när man slipar så jag såg till att ha dörrar stängda och garderober inplastade. Bilder finns längre ner.
Lampan riktas från sidan...
... och då syns alla ojämnheter.












Igår var jag på gastroskopi, fick narkos och var lite groggy efteråt så låg mest och sov hela eftermiddagen. Men på kvällen kände jag mig piggare så då satte jag igång med förberedelserna innan målningen. Det handlade om att tejpa (slarva aldrig med det, du ångrar dig bara efteråt), plocka ner elkontakter och sedan dra akrylfog längs med alla 90-gradiga vinklar samt där tapeten hade sprickor. Akrylfog är himla praktiskt, det blir så mycket snyggare att jämna till med den innan målning. Jag skulle säga att det är skillnaden mellan att få ett riktigt proffsigt resultat och ett som ser halvdant ut. Jag drog det längs med taket, där fanns sprickor sedan tidigare som nu förhoppningsvis är borta för gott. Akrylfog tål en viss rörelse och brukar hålla ihop så att man slipper sprickor. Jag slätar ut den med fingrarna och en fuktig trasa.

Före akrylfogen syns tapetskarven i hörnet...
...och efter akrylfogen är skarven helt osynlig.
Idag hade akrylfogen torkat och jag målade första lagret. Taket först och sedan väggarna, tycker det är enklast i den ordningen. När jag målar använder jag mig av ett antal olika verktyg. Till taket som har skrovlig yta använder jag en billig, tjock fluffig roller som suger mycket färg. Till väggarna använder jag däremot en finare roller från Anza, här rekommenderar jag verkligen att satsa på kvalitet. Inte en billig roller för tjugo spänn, då får du ingen jämn yta. Teleskopskaft är ett måste, annars tar det hundra år att måla ett rum. Sedan doppar jag rollern direkt i färgburkarna, inte i ett tråg. Man ska ha mycket färg på rollern och jag har aldrig lyckats få ett bra resultat med trågen så nu skippar jag dem. Till hörnen har jag en särskild hörnroller (här kör jag också billigare kvalitet), för att komma åt bakom elementen och runt dörrkarmar har jag en liten roller med långt skaft och sedan så klart en bra pensel. Till dörrarna har jag sedan en stor roller av samma kvalitet som den lilla rollern, de passar bra till snickerifärgen. För rollrar till snickerifärg gäller samma som för väggarna, det måste vara bra kvalitet om resultatet ska bli bra.
Från höger: väggroller med teleskopskaft,
hörnroller, pensel och liten roller med långt skaft.














Här syns tydligt vilken färg
väggarna hade innan målningen.

Eluttag och strömbrytare plockar jag ner innan målning. Det går
INTE att tejpa runt och få det snyggt, tro mig. Det blir alltid
snyggast att plocka ner dem.





















Första lagret färg på torkning.Fönstret plastade jag in
innan jag målade taket, sedan plockade jag faktiskt
ner den igen och tejpade runt om i stället.














Dammigt värre!

Garderoberna plastades in för att skydda
mot slipdamm och målarfärg, likaså fönstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar