söndag 7 juli 2013

En riktig Ernst måste ju också pyssla lite barfota utomhus

Därför passade jag på att rensa i rabatterna och plantera ut mina fynd från Hötorget idag. Solen strålar lycka och värme och då är det inte så lockande att spackla tapetskarvar i ett sunkigt sovrum. När jag flyttade in fanns det någon sorts rabatter utanför uteplatsen. De var dock inte särskilt fina. Dessutom stod där en förhatlig tuja, hatobjekt nummer ett (nåja, nummer två om man räknar kirskål) bland växter.
 
Tujan rök i alla fall och jag grävde ur rabatterna, satte kantsten och la plattor framför grinden. Nu ser det mycket snyggare ut! Jag fick också hjälpa min granne Britt att sätta kantsten för hon ville ju ha en lika fin rabatt som jag hade. :-)

Tanken är att sätta perenner i rabatterna till hösten men nu åkte som sagt mina sommarblommor ner där. Silverek, dahlior och blekrosa pelargoner. Återstår att se om kaninerna låter dem vara i fred. Lavendeln satte jag i våras och den ska jag ha kvar även nästa år. Tror det blir lavendel, någon ros, borstnejlikor, dubbel sommarflox och nävor där. Allt i vitt och  blekrosa, utom lavendeln då. Och kanske någon mörk stockros eller fingerborgsblommor för att få lite höjd på planteringen. Hmm, kräver nog vidare planering det här tror jag.

Så här såg det ut framför uteplatsen tidigare. I den högra
rabatten har jag precis börjat sätta kantsten i bakkanten. 

Idag ser det ut så här. Kantsten bestående av små plattor
från Byggmax som ramar in rabatten och håller gräset ute. 


























Strtålande solsken idag så svårt att fotografera och få till kontrasterna.

En av mina sommardahlior. Kommer att spara
knölarna över vintern och se om jag kan få igång dem
nästa år också, det har bildats små knölar ser jag.
Egentligen vill jag bara ha vita och blekrosa blommor
men de här är häftiga på något sätt så kommer att spara
dem ändå.

Lavendel är en av mina absoluta sommarfavoriter,
främst för att doften är så ljuvlig. Den gör mig lycklig!

Det blir nog fint när allt växer till sig lite.

Vanlig enkel blekrosa pelargon, min favorit är rosenknoppspelargonen i vitt
men den har jag i en stor kruka inne på uteplatsen där jag ser den i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar