söndag 17 april 2016

Tvätta bort alger från altan, staket och trall

Nu har jag äntligen skurat rent hela uteplatsen från gröna alger! Så skönt, vilken skillnad det blev. Den ser helt ny ut. :-) Kolla bilden nedan, där syns sista gröna partiet mot de renskurade.



Redan när jag flyttade in för tre år sedan var uteplatsen grön, den har nog aldrig rengjorts innan. Just mitt staket var extra illa, den sköna skuggan som den stora eken ger under sommaren gör samtidigt att algerna trivs bättre. Egentligen skulle jag ha tvättat rent redan i höstas men jag var sjuk alla helger som det var fint väder (den eländiga, inflammerade visdomstanden) så därför fick det vänta. 

Skurborste av metall
Hur gjorde jag då? För att få bort alla alger använde jag Cuprinol tralltvätt. Jag fick vara väldigt försiktig när jag skurade eftersom jag har klätterväxter mot planket. Tralltvätten innehåller natriumhydroxid (en form av lut) som är frätande i koncentrerad form men ofarlig utspädd. Vill minnas att det är natriumhydroxid som används i processen för att justera pH-värdet i dricksvatten när kalkhalten ska reduceras. Jag använde i alla fall även vanlig såpa på vissa ställen där det var för mycket växter. Vi får väl se om en månad eller så om de har tagit skada. ;-) Vet att det också finns andra medel men de kändes inte så miljövänliga så jag ville inte använda dem. Om det inte är alltför mycket alger du har så testa först med såpa eller Yes diskmedel.

Det var ett riktigt litet helvetesjobb att skura rent! Jag har riktigt ont i ryggen av allt gnuggande. Till jobbet använde jag en vanlig kökssvamp för att stryka på tralltvätten. Sedan väntade jag cirka tio minuter enligt instruktionerna. Sedan gick jag över träet med en skurborste med skaft. För att komma åt överallt använde jag också en diskborste och en skurborste av metall, och så tog jag också kökssvampen där det behövdes. Det var svårt att få träet helt rent, på vissa håll är det fortfarande grönfärgat av alger. Jag tog en andra omgång med tralltvätt på några ställen men det hjälpte knappt. Eftersom det blev ganska torrt att skura och det dessutom lossnade en massa mosiga alger fick jag spola rent med vatten ganska ofta. Inte minst spola rent borstarna, allt fastnade på dem. Nu tycker jag i alla fall att det är good enough och jag får väl köra en ny vända i höst om det behövs. När jag ser hur fint det blev är jag mer motiverad att faktiskt skura rent med jämna mellanrum. Kanske... 

En del tvättad, resten grön av alger.













Här var det skitsvårt att komma åt. Jag
valde att inte täcka med plast utan var
försiktig i stället. Hoppas jag lyckades.



































Här syns skillnaden på staketet jag har rengjort och
det som är täckt av alger. Tralltvätten är bra!












Notera den lilla fläcken där jag testat tralltvätten. 













Tiger inspekterar jobbet när allt har torkat. Nyfiken katt...



Skurborste, hink att ha tralltvätten i, och vattenslangen.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar