söndag 29 maj 2016

Ny odlingslåda och uteplatsfixande

Jag hängde också upp min nya ljusslinga från Granit. Just nu
är det kaos på uteplatsen men det kommer att bli supermysigt!
Idag började jag dagen med att åka ut till Rosendals trädgård och deras mysiga plantbod. Det blev en ny klematis, Paul Farges (Clematis Vitalba), samt alunrot, kantnepeta och tre tomatplantor. Och två jättefina vaser att ha på köksbordet. Jag har redan en klematis som klättrar upp i pergolan från ena sidan och den är blommar nu, den här ska stå på andra sidan och blommar i juli-september. Det kommer att bli helt perfekt! När jag kom hem var det bara att sätta igång, jag skulle bygga en odlingsbänk och plantera.

Klematis vill ha djup jord så även om de går utmärkt att odla i kruka måste man tänka på djupet. Jag öppnade upp min odlingslåda och satte lite nya reglar där och vips fick jag en "kruka" som är 70-80 centimeter djup. I botten la jag ganska tjockt med lecakulor, kanske 15 centimeter. Sedan odlingsväv så att inte jorden sjunker ner där. Efter det fyllde jag med jord, gödsel och till slut satte jag ner klematisen.


Jag öppnade upp i odlingslådan så att klematisen får djup
för rötterna. Jag täcker alltid tryckimpregnerat trä med plast. 














Dålig bild men här är klematisen
på plats. Bättre bilder kommer.




















Jag byggde också en enormt lång odlingslåda, 4,5 meter lång! Massor av grönsaker i sommar. Jag gjorde den av tryckimpregnerade plankor som var 12 cm breda, två plankor hög. Hörnen satte jag 45x45-reglar i och sedan ett stag på mitten för att inte lådan ska ge med sig och falla ut i sidorna. Sedan klädde jag sidorna med presenning (tryckimpregnerat virke ska man inte odla grönsaker i annars) och botten med markduk. Hoppas på att ta död på kirskålen under, den är sjukt aggressiv... Planen är att ta över hela slänten med odlingar. Jordgubbarna ska få flytta ut hit i under veckan.

Odlingslådan när jag hade snickrat ihop den.













Odlingslådan på plats, gissa om
jag fick rensa kirskål först...





















Jag häftar fast presenningen med häftpistol. 













I botten la jag markväv för att hindra kirskålen att växa upp
i lådan. Det är så mycket att det inte går att odla i marken.













Mittstag i lådan för att hålla sidorna på plats. 














Min klematis som blommar just nu! Jättefin.













Eftersom jag jobbade tills mörkret
la sig fick jag värma mig lite med
Kiviks varm och kall.






















Alunrot och kantnepeta till rabatterna.



Så här fin är pergolan just nu!





















Klematis och kaprifol i full blom!






















De sista tulpanerna är på väg att blomma ut.













Mysigt med den nya belysningen, ser fram emot sommaren.






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar