söndag 9 februari 2014

Nya trösklar i hallen

Nu har det gått ett bra tag sedan jag uppdaterade här. Jag har prioriterat annat på helgerna och umgåtts med släkt och vänner men för två veckor sedan blev jag i alla fall klar med hallgolvet. Är i vanlig ordning supernöjd! Nu är det bara de förhatliga listerna kvar. Just nu ligger de på tork, ska måla ett lager till innan de sätts på plats. Passar samtidigt på att ernsta riktigt ordentligt och har dessutom ett surdegsbröd på jäsning. ;-) Hallbilder kommer när listerna är på plats.

Idag monterade jag också nya trösklar. Det är mycket roligare än att hålla på med än att måla lister eftersom det innefattar att köra med min multimaskin från Bosch. Världens roligaste och mest användbara maskin! Förstår inte hur jag har klarat mig så länge utan en. Det blir väldigt fint med nya trösklar i alla fall. Det enda problemet är att sovrumsdörren inte går att stänga, samma dilemma som jag fick med badrumsdörren. Den måste kapas av en centimeter eller så. Men jag har den öppen tills vidare, orkar inte ta tag i dörren idag.

Lister på torkning. Tråkigt att hålla på med, dock vill jag inte
köpa nya eftersom det inte är något fel på dem. Miljövänligt!
Har lagt dem på pinnar så att de inte ska fastna i pappret.

Så här såg det ut när golvet var lagt. Fick ännu en gång
användning för favoritmaskinen nummer 1, mitt multiverktyg!
Jag kapade av dörrkarmen så att tröskeln gick in under den.

Ännu en före-bild. Inte så snyggt men snart så...

Här har tröskeln förts på plats, smidigt att slippa figursåga.

Fäste tröskeln med limmet No Nails, det är inte så snyggt   
med synliga skruvar. Nu ska den bara oljas in också.

























































Mot vardagsrummet blir det nivåskillnad men det gör inget.

Med en nivålist blir övergången smidig. Jag valde en i ek
eftersom jag tycker det är mindre iögonfallande och
snyggare än en list i metall. Har provat metall innan och
gillar det inte, helhetsintrycket blir bättre med trä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar