söndag 19 oktober 2014

Så täcker du hålen runt elementrören

Jag fick en fråga från en bloggläsare om hur jag har löst täckningen runt hålen för elementrören i parkettgolvet. Jag kunde inte använda de vanliga vita plastbrickorna eftersom mina rör sitter för tätt. I stället har jag fyllt upp hålen med ekfärgad silikonfog som jag köpte i en kakelbutik i Ulvsunda, de flesta välsorterade kakelbutiker har sådan. Fördelen med silikonfog är att den är elastisk och kan röra sig när trägolvet gör det. Jag tycker det ser snyggt ut, står man upp ser det väldigt diskret ut. Syns knappt alls. Jag ska bygga elementskydd så småningom men nu ser det i alla fall snyggt ut till dess.

Springorna i golvet vid den ursågade passbiten har jag fyllt med kemiskt trä (plastic padding), det blev faktiskt inte lika snyggt som silikonfogen så nästa gång kommer jag att sätta silikonfog även där.

Före, jag gjorde hål för rören i parkettgolvet.





Efter, jag har fyllt springorna i golvet med kemiskt trä (plastic
padding) och satt ekfärgad silikonfog runt rören. Elementet
är inte målat än så på nära håll ser rören lite smutsiga ut.
































På avstånd syns det knappt alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar