måndag 11 augusti 2014

Mässingsskruvar är mjuka och ek är hårt

Det här skulle blivit inlägget om min nya hatthylla. Steg-för-steg-beskrivningar av vilka delar jag har sågat till och hur jag har skruvat ihop dem. I stället blir det ett inlägg om hur fel det kan gå ibland.

Jag har skissat på en hatthylla i ek med klädstång i koppar. Under semestern köpte jag nämligen nya klädgalgar i koppar på Louisiana i Danmark och nu behöver jag en hatthylla som matchar dem. Anna-logiskt. ;-) Eftersom jag inte hittade någon snygg hylla återstod att göra en egen.

Mina nya, fina klädgalgar som ska få en ny hylla att hänga i.











Enklare skisser på hyllan. Rakt framifrån och från sidan.
Allt är i ek utom klädstången som jag gör av ett kopparrör.














Jag hade en del överblivet virke i ek sedan tidigare och återanvände det. Började skissa på hur, tittade på alla bitarna och räknade på vad det kunde räcka till. Till och med konsolerna konstruerade jag själv. Jag har sågat, slipat, sandpapprat och oljat alla delarna och var nu redo för montering.
Kopparröret är inte på plats men något i den här stilen blir det.













Och vad händer då. Jo, mässingsskruvarna jag har köpt för att de var snyggast går av. Alla. Jag förborrar hålen där jag ska fästa sidostyckena i konsolerna. Förborrar just eftersom jag vet att ek är ett hårt material. Men tyvärr räckte det inte, de j-a mässingsskruvarna gick av ändå så nu får jag varken ut eller in dem.

Stor glipa också så går inte bara att dra i nya skruvar.

Något huvud av, något kvar men alla skruvar trasiga.
























Är skitarg och på gränsen till nervsammanbrott så tips på hur man får ut skruvar utan huvud tas tacksamt emot. :-/ De alternativ jag övervägde var följande:


  1. Våld. Dra för allt jag orkar och banka lätt med hammare. Löser dock troligen inte något i just det här fallet och risken är stor att träet spricker eftersom det är stavlimmat.
  2. Milt våld. Vicka med skruvmejsel och förhoppningsvis få skruvarna att släppa lite så att jag kan dra isär trästyckena. I övrigt samma risk som alternativ 1, dock utan tillfredsställelsen som 1:an skulle ge. 
  3. Borra i hålen med metallborr. Förhoppningsvis borrar jag då sönder mässingsskruvarna så att jag sedan kan testa alternativ 2 efter det.
  4. Borra nya hål och sätta vanliga skruvar bredvid mässingsskruvarna. Just det här sidostycket är in mot garderobsväggen så det kommer inte att synas. Förhoppningsvis kan metallskruvarna då dra ihop sidostyckena så att det inte gör något att det även sitter trasiga skruvar där. Risken är att de inte klarar av påfrestningen och går av även de och i så fall sitter jag där så att säga med skägget i brevlådan.
  5. Blogga om skiten och sov sedan på saken. Fatta beslut i morgon. Dröm söta drömmar om alternativ 1 men välj sedan något annat.


Det blev som synes alternativ E jag valde så ingen hatthylla i kväll. Men nytt blogginlägg kommer när jag har lugnat ner mig och hittat en lösning på det här. Har googlat vidare och tydligen rekommenderas det att en ska förborra hål, sedan förskruva dem med vanlig skruv och sedan vaxa mässingsskruven för att de inte ska gå sönder. Hade jag läst det innan hade jag köpt på vanlig skruv och sedan målat huvudena med mässings- eller kopparfärg. Lätt!


Skruvrester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar