lördag 26 oktober 2013

Byta strömbrytare och eluttag själv

Idag är jag sjuk så får roa mig att skriva om något jag gjorde i somras i stället för att hitta på något nytt. Helst av allt vill jag fixa på uteplatsen idag men det blir inget med det heller. Tyvärr. Annars har jag köpt en massa lökar som jag vill plantera och rabatterna behöver förberedas för vintern.

I alla fall, i somras bytte jag ut ljusknapp och kontakter i sovrummet. De gamla var slitna och gula i färgen. Några av dem var dessutom trasiga. Jag bestämde mig därför för att byta ut dem. Just den här typen av eljobb får man  faktiskt göra själv så länge man vet vad man gör, det vill säga har grundläggande elkunskap. Vilket jag då har, dessutom är Google min vän. :-) Det finns många bra instruktionsfilmer med tips, bland annat Gelia elskola på YouTube. Men ge dig inte på det om du inte förstår grunderna.

När det gäller val av till exempel strömbrytare finns det en uppsjö av sådana. Jag läste på och förstod att de billiga inte skulle hålla lika hög kvalitet utan vara mer plastiga (även om alla är i plast) och kännas skrangliga. Jag åkte då till Byggmax och kollade in deras eluttag och strömbrytare, de kändes precis lika stadiga som andra så jag gjorde ett försök. Och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet, de sitter som de ska och känns inte annorlunda än andra eluttag och strömbrytare. Däremot var de lite knepigt konstruerade på insidan och det tog sin lilla tid att sätta upp dem.

Så jag skulle säga att vill du spara in pengar och är villig att lägga några extra timmar på jobbet kan du köra på de billiga varianterna. Annars ska du köra på märkesvarianterna från Elko, Schneider och liknande. Hade jag fått göra om det hade jag köpt de dyrare varianterna eftersom jag är en otålig typ. Men nu kan jag ju inte ha olika uttag i olika rum så det blir att fortsätta på Byggmax varianter.



Gamla strömbrytaren, inte helt fräsch...
Här dock innan väggen var målad.
Monterade ner den...



















... och satte dit en ny.



Kablarna monterade.













Själva innanmätet på plats.













Det färdiga resultatet!




















Eluttagen såg inte heller kul ut.



















Plockades bort på samma sätt som
strömbrytarna, inga konstigheter.





















Så här ser de ut nu. Mycket fräschare för cirka 30 kr styck.
Märket på väggen målade jag över med väggfärg.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar