söndag 16 november 2014

Måla garderobsdörrar och ytterdörr

Tog det lugnt i förmiddags och tvättade, kände mig lite småkrasslig i fredags kväll så skippade renoveringen igår. Men nu har jag arbetat som en iller hela eftermiddagen och kvällen. Har bestämt mig för att jag vill vara klar med hallen innan jul så jag fick sätta fart. Insidan av ytterdörren är målad och klar, likaså dörrkarmarna. Garderoben är halvklar, dörrarna är i princip klara men stommen återstår. Ska fixa den i veckan.

När jag började renovera lägenheten bestämde jag mig för att ha kvar de gamla platsbyggda garderoberna. Dels bevaras lite av känslan i lägenheten, dels blev det väldigt mycket billigare än att köpa nya.

När man målar om garderobsdörrar eller skåpluckor med roller är det i princip ofrånkomligt att det syns på ytan. Vill man ha helt släta dörrar är det sprutlackning som gäller, antingen själv eller genom att lämna in dem. Men personligen tycker jag inte att det gör så mycket att man ser att dörrarna är målade, det är lite charmigt. Jag skippade dock skumgummi-roller som jag har läst rekommenderas, jag har nämligen aldrig lyckats få det slätt med en sådan. Färgen torkar i kanterna på rollern och sedan blir allt randigt... Körde i stället en fin filt-roller (ser nästan ut som sammet, kort lugg!) och är nöjd med resultatet.

Ytterdörren bestämde jag mig för att måla först idag. Jag hade tänkt ha kvar den som var eftersom jag gillar teak. Men den var full av märken och hål och trots att jag har oljat in den såg den riktigt trist ut. Så den blev vit i stället.

Jag körde först ett lager med Beckers häftgrund på allt jag skulle måla. Efter det blev det två-tre lager (fick bättra på en tredje gång fläckvis där jag inte tyckte det täckte helt) med Sadolin snickerifärg. Det stod på burken att det var 16 timmar tills den var övermålningsbar men eftersom torktiden var 2 timmar körde jag på. Och det har täckt bra trots att jag gjorde allt på en dag.


Ytterdörren efter målning.
Ytterdörren innan målning.

Garderobsdörrarna såg verkligen
trötta ut, beigegråa och dystra.




















Insidan av dörrarna såg inte heller så kul ut, många märken.












Konstiga och fula lagningar.




Skabbiga dörrar...




















Plasten bakom handtagen var
trasig så jag ska sätta ny.




















Dörren var full av märken och hål.


Dörrkarmarna var riktigt sunkiga. Så såg hela lägenheten ut
när jag började, svårt att tro nu när allt snart är helt klart. :-)



Här syns det hur gul den gamla vita färgen hade blivit.



Målning pågår.








Här syns det tydlig skillnad mellan
gamla och nya färgen.



Dörrarna är klara! När de är torra
ska de plockas ner och sedan
ska stommarna också målas.






















Nya dörren. Allmän kaos i hallen
fortfarande men det blir snart bra.






































Jag återanvände alla beslagen, ska
dock köpa ett nytt handtag. Det
här är slitet men vill ha ett likadant.

1 kommentar: